Lubasz, dnia 3 czerwca 2013 r.
OSI.6220.1-6.2013
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.123 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz.267 ) , art. 63 i 65 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U z 2008 r nr 199 , poz. 1227) a także § 3 ust.1 pkt 102 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz.U. z 2010 r Nr 213 , poz. 1397). Po rozpatrzeniu wniosku Pana Sebastiana Kostyka w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa budynku inwentarskiego dla hodowli krów dojnych i młodego bydła w miejscowości Stajkowo gm. Lubasz w liczbie do 70 DJP" i otrzymaniu opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie znak ON.NS-72/2/1-15/13 z dnia 29 kwietnia 2013 oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska znak WOO-III.4240.119.2013.NB z dnia 30 kwietnia 2013 r.
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, dla przedsięwzięcia pn. "Budowa budynku inwentarskiego dla hodowli krów dojnych i młodego bydła w miejscowości Stajkowo na działce nr 135 obręb Stajkowo gm. Lubasz w liczbie do 70 DJP"
UZASADNIENIE
Wnioskiem, który wpłynął do tut. urzędu gminy w dniu 26 marca 2013 r. inwestor - Pan Sebastian Kostyk zwrócił się do Wójta Gminy Lubasz o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa budynku inwentarskiego dla hodowli krów dojnych i młodego bydła w miejscowości Stajkowo na działce nr 135 obręb Stajkowo gm. Lubasz w liczbie do 70 DJP". Ww. przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust.1 pkt 102 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz.U. z 2010 r Nr 213 , poz. 1397), należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Wojt Gminy Lubasz postanowieniem znak OSI.6220.1-1.2013 z dnia 12 kwietnia 2013 r. wszczął postępowanie w przedmiotowej sprawie o czym poinformował również strony postępowania. Jednocześnie w dniu 12 kwietnia 2013 r. zgodnie z art. 64 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U z 2008 r nr 199 , poz. 1227 ), Wójt Gminy Lubasz zwrócił się do Regionalnego Dyrektora ochrony Środowiska w Poznaniu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie o wydanie opinii, czy dla ww. przedsięwzięcia zachodzi obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (kolejno pisma znak OSI.6220.1-4.2012 z dnia 12 kwietnia 2013 r. i OSI.6220.1-3.2012 z dnia 12 kwietnia 2012 r.).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie opinią sanitarną znak ON.NS-72/2/1-15/13 z dnia 29 kwietnia 2013 r. (wpłynęło 8 maja 2013 r.) po zapoznaniu się z przesłanymi dokumentami, odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Postanowieniem znak WOO-III.4240.119.2013.NB z dnia 30 kwietnia 2013 r. (wpłynęło 6 maja 2013 r.) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, wyraził opinię, że w przypadku ww. przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Przedmiotowe przedsiewzięcie polegać będzie na budowie budynku inwentarskiego dla hodowli krów dojnych i młodego bydła na terenie istniejącego już gospodarstwa rolnego, w którym obecnie prowadzony jest chów bydła w liczbie 30,65 DJP. Po wybudowaniu wnioskowanego budynku inwentarskiego obsada zwierząt wyniesie łącznie do 70 DJP. Do nowego budynku przeniesione zostaną zwierzęta z istniejących budynkow, dotychczasowe budynki w części zostaną rozebrane, a pozostała część będzie wykorzystana jako budynki gospodarcze.
Przy planowanej oborze inwestor przewiduje usytuowanie zaplecza technicznego, w którym znajdować się będzie chłodnia mleka i pomieszczenia socjalno-sanitarne. Planuje także wybudowanie płyty obornikowej o powierzchni 175 m2 i zamknietego, zagębionego zbiornika na gnojówkę o pojemności 140 m2 – zapewnią one możliwość gromadzenia nawozów naturalnych przez okres minimum 4 miesięcy. Inwestor posiada też 31,26 ha powierzchni gruntów, na których będzie mógł zagospodarować nawozy naturalne, wytwarzane po rozbudowie gospodarstwa.
Woda pobierana na cele bytowe i technologiczne gospodarstwa pochodzić będzie z sieci wodociągowej.
Ścieki powstające w ramach eksploatacji planowanego przedsięwzięcia pochodzić będą z mycia urządzeń i instalacji udojowych oraz pomieszczeń socjalno-sanitarnych i technicznych i odprowadzane będą do zbiornika bezodpływowego, a następnie okresowo wywożone będą do oczyszczalni ścieków. Ścieki powstające z mycia pomieszczeń inwentarskich odprowadzane będą do zbiornika na gnojówkę. Do czyszczenia i dezynfekcji stosowane będą środki biodegradowalne. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą – tak jak do tej pory – powierzchniowo do gruntu w granicach działki inwestora.
Odpady powstałe w wyniku eksploatacji inwestycji magazynowane będą w wyznaczonych miejscach, w pojemnikach i będą przekazywane uprawnionym podmiotom do odzysku lub unieszkodliwienia. Posadzki w pomieszczeniach inwentarskich oraz zbiornik na gnojówkę i płyta obornikowa będą szczelne. W związku z powyższym nie przewiduje się negatywnych oddziaływań przedmiotowej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne.
Eksploatacja przedmiotowego gospodarstwa będzie związana z emisją substancji do powietrza – głównie odorotwórczych jak amoniak, siarkowodór, pochodzących z rozkładu produktów przemiany materii bydła. Ze względu jednak na rodzaj i niewielką skalę przedsięwzięcia oraz zastosowanie rozwiązań chroniących środowisko tj. przechowywanie płynnych nawozów naturalnych w szczelnym, zamkniętym zbiorniku oraz stosowanie do ściółki i paszy preparatów ograniczających emisję odorów, nie przewiduje się, by mogło ono ponadnormatywnie oddziaływać na środowisko w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza.
Źródłem emisji hałasu do środowiska z terenu inwestycji będą urządzenia udojowe i chłodnicze usytuowane w budynku oraz ruch pojazdów. Budynek nie będzie wyposażony w wentylację mechaniczną. Z uwagi na powyższe przy uwzględnieniu rodzaju i usytuowaniu przedsięwzięcia w sąsiedztwie gruntów rolnych, a także niewielki ruch pojazdów na terenie inwestycji nie przewiduje się pogorszenia klimatu akustycznego w rejonie inwestycji.
Teren przeznaczony pod inwestycję zlokalizowany jest poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, a najbliżej położonym obszarem NATURA 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Notecka PLB3000015, oddalony o ok. 1,1 km w związku z czym mie przewiduje się negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze w tym obszary chronione. Inwestycja nie będzie powodowała transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę szczegółowe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w szczególności skalę i charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, a także stanowiska wyrażone w opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, postanowiono odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Lubasz w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Wójt Gminy Lubasz
Zbigniew Jahns
Dokumenty do pobrania: | |
budynek_inwentarski_stajkowo_postanowienie_20130503 (wprowadził: Tomasz Lipski 2013-06-05 03:14:27) rozmiar pliku: 72.5Kb | |
budynek_inwentarski_stajkowo_postanowienie_20130412 (wprowadził: Tomasz Lipski 2013-04-16 10:02:03) rozmiar pliku: 23.4Kb | |
budynek_inwentarski_stajkowo_obwieszczenie_20130412 (wprowadził: Tomasz Lipski 2013-04-16 10:01:37) rozmiar pliku: 23.3Kb |
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office |