Lubasz , dnia 04.02.2010 r.
Os-7624/12-7/09-10
OBWIESZCZENIE
Na podstawie art. 38 i art.art.85 ust.3 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. z 2008 r. Nr 199 , poz 1227 z zm.) , art.49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego / tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz . 1071 z póź. zm. /
podaję do publicznej wiadomości informację, że w dniu 04.02.2010 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia p.n.
„Wykonanie ujęcia wody podziemnej z utworów trzeciorzędowych dla leśniczówki Kruczlas w miejscowości Kruteczek, gm. Lubasz na dz.nr 7144/1.
„w sprawie wszczętej z wniosku:
Nadleśnictwo Krucz
z /s Krucz 28,
64-720 Lubasz
Informuję , że każdy ma prawo zapoznać się z treścią przedmiotowej decyzji oraz dokumentacją sprawy , w tym z uzgodnieniem dokonanym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i opinią Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie, znajdującą się na stanowisku d.s zaop. wsi w wodę i kanalizacji w Urzędzie Gminy w Lubaszu , ul. B. Chrobrego 37 pok. 210.
W terminie 14 dni od doręczenia strony mogą wnieść odwołanie od niniejszej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Lubasz .
Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Wójt Gminy Lubasz
Jan Graczyk
Lubasz , dnia 04.02.2010 r.
Os-7624/ XII/09-10
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art.71 ust.1 , pkt 2 ppkt 2 , art. 72 ust. 1 pkt 1 , art.75 ust.1 pkt.4 , art.84 i art.85 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z dnia 7.11.2008 Nr 199 , poz. 1227 ) zwanej dalej ustawą , oraz § 3 ust.1 pkt 41 c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniach na środowisko /Dz.U. Nr 257 , poz.2573 z zmianami/ oraz art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r – Kodeks postępowania administracyjnego /Dz.U. 2000 r Nr 98, poz.1071 z zmianami / po rozpatrzeniu wniosku Nadleśnictwa Krucz, z siedzibą Krucz 28, 64-720 Lubasz w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Wykonanie ujęcia wody podziemnej utworów trzeciorzędowych dla leśniczówki Kruczlas w miejscowości Kruteczek , gm. Lubasz na dz. nr 7144/1 i otrzymaniu opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie NS 71 / 3 /11-59/09 z dnia 14 .12.2009 r. oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu RDOŚ-30-OO.I-66190-431/09/ks z dnia 22.12.2009 r.
ORZEKAM
ustalić następujące środowiskowe uwarunkowania na realizację przedsięwzięcia pn.
„Wykonanie ujęcia wody podziemnej z utworów trzeciorzędowych dla leśniczówki Kruczlas w miejscowości Kruteczek, gm.Lubasz na dz.nr 7144/1.„
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie polega na szczególnym korzystaniu z wód , poborze wód podziemnych z ujęcia wody w m. Kruteczek , gm. Lubasz dla potrzeb socjalno bytowych osady leśnej – leśniczówki Kruczlas na dz. Nr 7144/1. Właścicielem terenu objętego przedsięwzięciem jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe , w zarządzie Nadleśnictwa Krucz. Osada usytuowana jest wśród terenów leśnych z przewagą drzewostanu liściastego , lokalnie z drzewostanem sosnowym i świerkowym . Zadanie ma charakter lokalny , a w pobliżu planowanego przedsięwzięcia nie występują studnie głębinowe. Woda pobierana ze studni
przeznaczona będzie do celów socjalno-bytowych osady stanowiącej siedzibę leśnictwa. Średni pobór wody będzie wynosił 5 m³/h , przy planowanej maksymalnej wydajności studni 10 m³/h.
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji , ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych , zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
- powierzchnia całkowita przedmiotowej działki wynosi 34,4700 ha i stanowi w całości wydzielenie leśne 144A w skład którego wchodzi osada leśnictwa Kruczlas zajmująca powierzchnię 0,32 ha.
- wykonanie studni głębinowej nie wymaga zajmowania terenów zewnętrznych.
- wykorzystanie terenu przewidzianego pod lokalizację studni zamknie się w granicach objętych zainwestowaniem,
- ujęcie wody wykorzystać wyłącznie dla własnych celów, bez udostępniania innym użytkownikom.
- na etapie realizacji przedsięwzięcia ograniczyć czas prowadzenia robót z użyciem hałaśliwego sprzętu wyłącznie do pory dziennej.
- powstałe odpady podczas realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy segregować i gromadzić w przeznaczonym do tego miejscu,
- podejmować wszelkie uzasadnione kroki mające na celu stosowanie się do przepisów i norm w zakresie ochrony środowiska
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji , o których mowa w art.72 ust.1 :
- w projekcie budowlanym zastosować rozwiązania wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- powstające ścieki w postaci wód popłucznych wytwarzanych w procesie uzdatniania wody odprowadzić do posiadanej przez inwestora oczyszczalni ścieków,
- zastosować typ pompy głębinowej gwarantujący niewystąpienie przekroczenia akustycznych standardów ochrony środowiska na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną,
- uzyskać pozwolenie wodno prawne na wykonanie urządzenia poboru wody podziemnej oraz odprowadzenia ścieków przemysłowych ze stacji uzdatniania wody do gruntu.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych.
Nie dotyczy
5. Wymogi w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć , dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące trans granicznego oddziaływania na środowisko.
Nie dotyczy
6. Nie stwierdzam konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 16.11.2009 r Nadleśnictwo Krucz wystąpiło do Wójta Gminy Lubasz o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia p.n. Wykonanie ujęcia wody podziemnej z utworów trzeciorzędowych dla leśniczówki Kruczlas w miejscowości Kruteczek , gm. Lubasz na dz. Nr 7144/1. Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 41 c Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. Nr 257 , poz. 2573 z póź. zm) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do grupy przedsięwzięć , dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane.
W związku z powyższym zgodnie z art.64 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2008 r. nr 199, poz. 1227 ze zm.) Wójt Gminy Lubasz wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Pismem z dnia 14 grudnia 2009 r. Nr NS-71/3/11-59/09 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w opinii sanitarnej odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
Pismem z dnia 22 grudnia 2009 r. RDOŚ-30-OO.I-66190-431/09/ks Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię , że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie należy wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Po zapoznaniu się z opiniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego , Wójt Gminy Lubasz postanowieniem Os-7624/12-5/09 z dnia 04.01.2010 roku stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Wykonanie ujęcia wody podziemnej z utworów trzeciorzędowych dla leśniczówki Kruczlas w miejscowości Kruteczek, gm.Lubasz na dz. nr 7144/1. „
Przy stwierdzeniu braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uwzględnił uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust.1 w/w ustawy , analizowano : skalę i charakter inwestycji , wielkość zajmowanego terenu , zakres robót związanych z jej realizacją , czas trwania , zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania , a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z jej eksploatacją , oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną , w tym obszary Natura 2000.
Planowana inwestycja będzie polegała na wykonaniu ujęcia wody podziemnej z utworów trzeciorzędowych. Woda pobierana ze studni będzie przeznaczona do celów socjalno-bytowych osady stanowiącej siedzibę leśnictwa i wpłynie na poprawę warunków zamieszkania użytkowników leśniczówki. Przedmiotowe ujęcie wody Inwestor zamierza wykorzystać wyłącznie dla własnych, wyżej wymienionych celów.
Miejsce planowanej inwestycji zlokalizowane jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków PLB300015 „ Puszcza Notecka” oraz na terenie obszaru chronionego krajobrazu „ Puszcza Notecka” . Biorąc pod uwagę charakter planowanej inwestycji oraz fakt, iż nie dojdzie do niszczenia roślinności w wyniku jej realizacji i będzie ona zlokalizowana w pobliżu osady leśnej nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na integralność obszaru , a także na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt , dla ochrony których wyznaczony został w. w obszar chroniony.
Z informacji przedstawionych w karcie informacyjnej wynika , iż planowana inwestycja nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną. Realizacja planowanej inwestycji spowoduje emisję substancji zanieczyszczających powietrze jedynie w okresie wykonywania prac budowlanych i będą one związane głównie z pracą sprzętu budowlanego i transportowego. Głównym elementem związanym z zanieczyszczeniem powietrza będzie emisja substancji zanieczyszczających powietrze pochodzących ze spalin paliw w silnikach maszyn transportowych i budowlanych. W związku z brakiem zorganizowanych źródeł emisji zanieczyszczeń powietrza , uznano , iż dotrzymane będą normy w zakresie ochrony powietrza. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza obszarami OWO i ONO. W pobliżu inwestycji brak jest innych źródeł ujęć wód podziemnych. Biorąc pod uwagę głębokość zalegania warstwy wodonośnej, zasięg leja depresji oraz wydatek planowanego ujęcia, przedmiotowa inwestycja nie wpłynie na zmianę warunków wodnych w rejonie przedsięwzięcia. Powstałe w efekcie inwestycji ścieki w postaci wód popłucznych oraz ścieki komunalne zagospodarowane zostaną w oczyszczalni ścieków , którą posiada inwestor .W związku z powyższym nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na warunki gruntowo – wodne. Realizacja przedmiotowej inwestycji wymaga uzyskania pozwolenia wodno prawnego na wykonanie urządzeń wodnych , poboru wód poziemnych oraz odprowadzenie ścieków przemysłowych ze stacji uzdatniania wody do gruntu. Uwzględniając profil działalności oraz zakres oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko uznano, że na etapie eksploatacji nie będą powstawały odpady.
Wnikliwie rozważając całość sprawy oraz biorąc pod uwagę wyrażone opinie orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.
Charakterystyka przedsięwzięcia i karta informacyjna stanowią integralną część niniejszej decyzji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Lubasz w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o której mowa w art.72 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie ( Dz.U.z 2008 r. nr 199, poz.1227 ze zm. ).
Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia , w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna – art.72 ust.3 w/w ustawy.
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia 2.Karta Informacyjna przedsięwzięcia
Wójt Gminy Lubasz
mgr Jan Graczyk
Załącznik nr 1 do decyzji Nr 624/XII/09-10 z dnia 04.02.2010 r
Charakterystyka przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie polega na szczególnym korzystaniu z wód , poborze wód podziemnych z ujęcia wody w m. Kruteczek , gm. Lubasz dla potrzeb socjalno bytowych osady leśnej – leśniczówki Kruczlas na dz. Nr 7144/1. Właścicielem terenu objętego przedsięwzięciem jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe , w zarządzie Nadleśnictwa Krucz. Osada usytuowana jest wśród terenów leśnych z przewagą drzewostanu liściastego , lokalnie z drzewostanem sosnowym i świerkowym . Zadanie ma charakter lokalny , a w pobliżu planowanego przedsięwzięcia nie występują studnie głębinowe. Woda pobierana ze studni
przeznaczona będzie do celów socjalno-bytowych osady stanowiącej siedzibę leśnictwa. Średni pobór wody będzie wynosił 5 m³/h , przy planowanej maksymalnej wydajności studni 10 m³/h. Jedynym celem przedsięwzięcia jest zabezpieczenie w wodę socjalno – bytową osady stanowiącej siedzibę leśnictwa. Nadleśnictwo zamierza wykorzystywać ujecie dla własnych , wyżej wymienionych celów , bez udostępniania innym użytkownikom. Po wykonaniu odwiertu , woda będzie tłoczona za pomocą pompy głębinowej do istniejącej instalacji hydroforowej , i dalej do punktów czerpania wody.
Załącznik nr 2 do decyzji Nr Os-7624/XII/09-10 z dnia 04.02.2010
Karta informacyjna przedsięwzięcia p.n.
„Wykonanie ujęcia wody podziemnej z utworów trzeciorzędowych dla leśniczówki Kruczlas w miejscowości Kruteczek , gm. Lubasz na dz. nr 7144/1.”
1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia:
Przedsięwzięcie polega na szczególnym korzystaniem z wód, poborze wód podziemnych z ujęcia wody w m. Kruteczek, gm. Lubasz dla potrzeb socjalno bytowych osady leśnej – leśniczówki Kruczlas.
Usytuowanie:
- Obręb: Kruteczek
- Działka nr: 7144/1
- Gmina: Lubasz
- Powiat: Czarnkowsko – Trzcianecki
- Województwo: wielkopolskie
Adres Leśny:
- Obręb: Krucz
- Oddział/pododdział: 144A
Na załączonej mapie ewidencyjnej w skali 1: 5 000 poświadczonej przez właściwy organ, lokalizację przedsięwzięcia oznaczono punktowo kolorem pomarańczowym. Jednocześnie na tej samej mapie liniami przerywanymi koloru zielonego zaznaczono obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Właścicielem terenu objętego przedsięwzięciem jest: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, w zarządzie Nadleśnictwa Krucz. Osada usytuowana jest wśród terenów leśnych z przewagą drzewostanu liściastego, a lokalnie z drzewostanem sosnowym i świerkowym i nie graniczy z właścicielami obcej własności. Zadanie ma charakter lokalny, w promieniu wielu kilometrów nie ma studni głębinowych przeznaczonych do poboru wód. Nic nie wiadomo również o planowanych inwestycjach w tym względzie.
2. Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu nieruchomości szatą roślinną:
Powierzchnia całkowita działki 7144/1 wynosi 34,4700 ha. Wymieniona działka stanowi w całości wydzielenie leśne 144A, w którego skład wchodzą: drzewostany, drogi leśne, rowy, linie energetyczne, łąki, a także osada leśnictwa Kruczlas zajmująca powierzchnię 0,32 ha. Na terenie osady znajduje się aktualnie budynek mieszkalno – administracyjny oraz budynek gospodarczy. Budynek mieszkalny posiada wydzieloną część mieszkalną, jako mieszkanie służbowe pracownika Służby Leśnej, pełniącego stanowisko leśniczego leśnictwa Kruczlas oraz wydzieloną część administracyjną stanowiącą biuro leśnictwa. Budynek gospodarczy wykorzystywany jest jako zaplecze gospodarcze leśniczego oraz magazyn leśnictwa.
Osada leśna od wielu lat boryka się z trudnościami z jakością wody do celów socjalno – bytowych ze studni kopanej. Woda posiada wyjątkowo duże ilości żelaza (przekroczenie 5,5 krotne w stosunku do normy), jest mętna oraz wyczuwa się siarkowodór. Potwierdzają to wykonane badanie fizykochemiczne. Zastosowane 3-warstwowe urządzenia do uzdatniania wody poprawiają jej jakość, lecz w stopniu niezadawalającym, gdyż w ciągu roku stopień zanieczyszczenia wody ulega dużym wahaniom. Powoduje to duże utrudnienie w funkcjonowaniu leśniczówki. Woda do celów konsumpcyjnych jest codziennie dowożona. Wykonywanie prania nie przynosi pożądanego efektu czystości. Skutkuje to licznymi skargami użytkowników.
Samorząd Gminy Lubasz, zgodnie ze strategią zaopatrzenia wsi w wodę planował rozbudowę wodociągu ze Stajkowa na potrzeby wsi Nowina i Kruteczek. Trasa rurociągu miała przebiegać bezpośrednio przy osadzie leśnej, co miało całkowicie rozwiązać problem. Jednak mieszkańcy ww. miejscowości na zebraniach wiejskich w 2008 r. nie wyrazili zainteresowania inwestycją. Samorząd odstąpił od zadania. Budowa indywidualnego wodociągu to odcinek około 3 500 m z m. Krucz, lub 4 500 m z m. Stajkowo. Przy cenie około 70,0 zł na mb, daje to kwotę co najmniej 250,0 tyś. zł.
Wstępna konsultacja z geologiem i analiza istniejących warstw wodonośnych na terenach przyległych wskazuje, że prawdopodobny pokład wodonośny z wydajnością zaspokajającą potrzeby leśniczówki, występuje na głębokości około 65 metrów. Koszt takiego odwiertu wyniesie około 50,00 tyś zł., zawierając w sobie też koszty pompy głębinowej i włączenia źródła zasilania do istniejącej instalacji hydroforowej, wraz z dokumentacją hydrogeologiczną projektową i powykonawczą oraz pozwoleniem na budowę.
W zaistniałej sytuacji, po dokonaniu powyżej opisanej analizy techniczno – ekonomicznej wynika, że najbardziej racjonalnym wydaje się wykonanie odwiertu na terenie osady. Źródło wody powinno zapewniać wydajność tylko na potrzeby socjalno - bytowe leśniczówki.
Pokrycie szatą roślinną:
Ze względu przewagę gleb bielicowych, Puszcza jest kompleksem leśnym o bardzo ubogim składzie gatunkowym. Prawie w 95 % tereny te porasta sosna pospolita. Z innych gatunków lasotwórczych należy wymienić brzozę brodawkowatą, olszę czarną, dęby szypułkowe i bezszypułkowe, świerk pospolity, buk zwyczajny. Minimalny udział stanowią modrzew europejski, jesion wyniosły, grab zwyczajny i topole, osika, olsza szara, klony, daglezja zielona, wierzby, jodła pospolita, jawor, lipy i wiązy.
Planowana lokalizacja studni w obrębie działki siedliskowej, nie stwarza konieczności likwidacji istniejącej szaty roślinnej, roślinności drzewiastej, krzewów oraz roślin runa leśnego.
Szata roślinna występuje na obszarach przyległych, graniczących z osadą.
Podstawą wykonania oceny jest lustracja terenowa, plan urządzenia lasu, program ochrony przyrody, aktualna waloryzacja przyrodniczo-leśna ( zestawienie wyników inwentaryzacji siedlisk NATURA 2000 ), Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004r. w sprawie gatunków dziko występujących roślin i grzybów objętych ochroną.
W związku z lokalizacją osady w oddziale leśnym nr 144A, leśnictwa Kruczlas, analizie oddziaływania na środowisko przyrodnicze poddano również obszary zlokalizowane w przyległych oddziałach leśnych nr 144, 145 oraz 173.
Po przeanalizowaniu szaty roślinnej stwierdzono, w oddziałach 144, 144A, 145 oraz 173, obecność siedlisk chronionych w ramach programu NATURA 2000.
Są to siedliska:
- kwaśnych buczyn niżowych (9110-1) oddz. 144 n,
- łęgów olszowych, olszowo – jesionowych i jesionowych (91E0b) oddz. 144 A h, 145 h, 173 k (poza obrysem mapy), 173 p,
- śródlądowych kwaśnych dąbrów (9190-2) oddz. 144 A h, 144 A i, 144 A m, 145 c, 145 s, 173 s
Dokładną ich lokalizację przedstawiono na załączonej mapie.
Na lustrowanym obszarze stwierdzono obecność torfowców (Sphagnum sp.) w oddz. 145 z, natomiast spośród roślin naczyniowych stwierdzono kruszynę pospolitą (oddz. 144, 144 A, 145 oraz 173).
Umiejscowienie oraz charakter tych cennych przyrodniczo ekosystemów i stanowisk roślinnych, pozwala wnioskować o braku ujemnego oddziaływania planowanej inwestycji.
W wyniku przeprowadzonego rozpoznania nie stwierdzono obecności występowania na tym terenie stanowisk traszki grzebieniastej, żółwia błotnego, wydry, bobra, kumaków oraz bezkręgowców (gatunki saproksylobiontyczne, przeplatka maturna, modraszki, czewończyk nieparek czerwończyk fioletek, zalotka większa, trzepla zielona, poczwarówki, zatoczek łamliwy, skójka gruboskorupowa). W przypadku bezkręgowców stwierdzono jedynie potencjalne stanowiska możliwego występowania pachnicy dębowej, kozioroga dębosza oraz jelonka rogacza w oddziałach nr 144A i oraz 145 c. Jednakże ze względu na charakter inwestycji nie powstaną zagrożenia dla miejsca potencjalnego ich występowania.
W załączeniu przedstawiamy mapę sytuacyjną siedlisk – NATURA 2000 w skali 1 : 5000, z zaznaczoną lokalizacją planowanej studni głębinowej oraz lokalizacją siedlisk na terenie okalającym przyszłą inwestycję.
3. Rodzaj technologii:
Jedynym celem przedsięwzięcia jest zabezpieczenie w wodę socjalno – bytową osady stanowiącej siedzibę leśnictwa. Nadleśnictwo zamierza wykorzystywać ujęcie dla własnych, wyżej wymienionych celów, bez udostępniania innym użytkownikom.
Po wykonaniu odwiertu, woda będzie tłoczona za pomocą pompy głębinowej do istniejącej instalacji hydroforowej, i dalej do punktów czerpania wody.
4. Ewentualne warianty przedsięwzięcia:
Nie przewiduje się.
Przyjęte rozwiązanie wydaje się najbardziej racjonalne. Zastosowane innego rozwiązania problemu zaopatrzenia w wodę osady leśnej o wymaganych parametrach fizyko – chemicznych jest niemożliwe na dzień dzisiejszy. W przyszłości alternatywą jest podłączenie osady do systemu zbiorowego zaopatrzenia wsi w wodę. Jednak plany lokalnej jednostki samorządu terytorialnego nie przewidują podjęcia przedmiotowej inwestycji, ze względu na brak zainteresowania mieszkańców wsi Nowina i Kruteczek.
5. Przewidywana ilość wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii:
Oprócz wody na potrzeby socjalno – bytowe leśniczówki (dla nie więcej niż 5 osób, aktualnie 2 mieszkańców), nie przewiduje się wykorzystywania innych materiałów, paliw i energii. Wyjątkiem jest potrzeba korzystania z energii elektrycznej zasilającej pompę głębinową , która będzie tłoczyła wodę do instalacji hydroforowej osady. Na dzień dzisiejszy nie możemy określić dokładnie przewidywanej ilości energii elektrycznej, gdyż będzie to wynikało z projektu technicznego, który zostanie opracowany po uzyskaniu pozwolenia wodno prawnego na eksploatacje ujęcia. Przewiduje się jednak, że zapotrzebowanie na energie elektryczną nie powinno przekroczyć 1,0 kW.
6. Rozwiązania chroniące środowisko:
Charakter przedsięwzięcia polegający na poborze wód podziemnych do celów socjalno bytowych na potrzeby osady leśnej, pozwala na zakwalifikowanie zadania do nie oddziałujących znacząco na środowisko naturalne.
7. Rodzaj i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji i energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko:
Szczególne korzystanie z wód - pobór wód podziemnych nie będzie prowadziło pod żadnym względem do wprowadzania do środowiska substancji i energii.
8. Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko:
Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało transgranicznie na środowiska.
9. Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia:
W zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód występują formy ochrony przyrody utworzone lub ustanowione na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody tj.
- Obszar Natura 2000, obszar ptasi PLB 300015„Puszcza Notecka”,
- Obszar chronionego krajobrazu „Puszcza Notecka” utworzony Uchwałą Nr IX/56/89 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Pile z dnia 31 maja 1989 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Pilskiego Nr 11/80 poz. 95)
Zadanie nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nie rolne i nieleśne.
Dokumenty do pobrania: | |
kruczlas_postan_20100204 (wprowadził: Tomasz Lipski 2010-02-08 12:39:45) rozmiar pliku: 75.5Kb | |
kruczlas_obwieszcz_20100204 (wprowadził: Tomasz Lipski 2010-02-08 12:39:20) rozmiar pliku: 22.5Kb | |
kruczlas_postanowienie_20100104.doc (wprowadził: Tomasz Lipski 2010-01-05 08:13:22) rozmiar pliku: 38Kb | |
kruczlas_obwieszczenie_20100104.doc (wprowadził: Tomasz Lipski 2010-01-05 08:13:00) rozmiar pliku: 24Kb | |
kruczlas_obwieszczenie_20091202 (wprowadził: Tomasz Lipski 2009-12-08 11:01:20) rozmiar pliku: 25.5Kb | |
kruczlas_wszczecie_20091118 (wprowadził: Tomasz Lipski 2009-11-18 02:14:04) rozmiar pliku: 29.5Kb | |
kruczlas_postanowienie_20091118 (wprowadził: Tomasz Lipski 2009-11-18 02:13:40) rozmiar pliku: 23.5Kb |
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office |